Monday, August 27, 2012

Erti Surah Al Fatihah



Terjemahan Surah Al Fatihah
-Pandai baca tapi tak tahu maksud. Alangkah ruginya kan. Jadi marilah kita sama-sama hayati setiap maksud Al-FATIHAH yang selalu kita baca setiap hari ini.

-Lagu nie sesuai untuk semua peringkat usia. Lagi-lagi untuk anak-anak yang baru nak belajar. InsyaAllah pasti ianya membantu. Juga untuk kita-kita  mungkin sudah lupa...

-Sekadar mahu berkongsi.. Makna Al-Fatihah yang dibaca sehari-hari. Amat indah jika kita benar-benar memahaminya tatkala kita menyembahNya.. dan tidak lupa juga segala bacaan yang kita baca sewaktu solat lima waktu. Berusaha untuk ke arah yang lebih baik.. InsyaAllah dipermudahkanNya.. Aminn.

Surah al-Fatihah penuh keistimewaan
Baca Surah Al Fatihah dulu kemudian doa...
1)"Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran Surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya dimudahkan bagiku semua urusanku, sama ada urusan dunia atau urusan akirat, supaya dimakbulkan permohonanku dan ditunaikan hajatku..........."

2)"Ya Allah, sesungguhnya aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, supaya Engkau bukakan bagiku pintu-pintu rahmatMu, kurnia-Mu dan rezeki-Mu. Dan Engkau mudahkan setiap urusanku, murahkanlah bagiku rezekiMu yang banyak lagi berkat tanpa kekurangan dan tanpa susah payah, sesungguhnya Engkau berkuasa atas setiap sesuatu. Aku mohon kepada-Mu dengan kebenaran surah Al-Fatihah dan rahsianya, berikan apa yang kuhajati........"

3)"Ya Allah, hilangkan daripada keburukan dan kekejian yang aku dapati dengan doa Nabi-Mu yang jujur (al- Amin) dan tetap disisi-Mu".

4)"Al-Fatihah itu menjadi ubat tiap-tiap penyakit dengan rahmat Mu ya Tuhan yang pengasih penyayang.. Ya Allah sembuhkanlah, Engkaulah yang menyembuhkan, Ya Allah sihatkanlah, Engkaulah yang menyihatkan".
Disertakan juga dengan video dari sumber firestartingautomobil Youtube 
 Ini adalah versi kanak-kanak sangat sesuai untuk tujuan penghafalan maksud..
....mudah-mudahan Allah memberkati sepanjang kehidupan kita di dunia & akhirat.
--------Wallahu a'lam.--------

2 comments:

  1. khas utk yg tgh gundah gelana.. baca smp ayat ke 5 & doalah ape yg anda tgh risaukan..

    ReplyDelete